overleven

Ik ben opgevoed met een doodsangst om afgevoerd en vergast te worden - wij moesten stil zijn, we mochten er eigenlijk niet zijn. Ik voelde mij, zoals Ischa Meijer ooit schreef, het jongetje dat alles goed moest maken. Waarom denk je dat ik al die dingen heb gedaan? Acteren, schilderen, regisseren! Presteren. Dat ik er ben is niet voldoende. Ik moet laten zien dat ik kan overleven, nee, meer nog dan dat: ik moet het onderste uit de kan halen. Dat begrijp je toch wel?

Jeroen Krabbé

Een eerlijke ontboezeming van Jeroen. Wel heel intens, dat werkt natuurlijk sterk door. En volgens mij verwoordt hij het beleven van heel veel VIPS. Wordt vaak zichtbaar dat ze eigenlijk heel onzeker zijn voelen dat ze er niet mogen zijn. En vanuit die onzekerheid presteren ze zich als heel zeker, verschuilen zich achter een masker, en als je daar bepaald talent voor hebt dan wordt je misschien wel beroemd. Dat je je kan verschuilen achter een talent.
Komt eropneer als er geen nieuwe innerlijke bronnen aangeboord zijn is het leven van een VIP vaker helemaal niet zo'n pretje. Daarom ook zoveel drugs en anderssoortige verslavingen.

In het dagelijkse leven doen dat natuurlijk ook heel veel mensen, zich verschuilen achter maskers, achter muren, achter schijn. Zoveel verborgen. Alleen als je er geen talent voor hebt om andere mee te boeien wordt je niet beroemd.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN