zoeken en vinden 4

Maar als het regent, dan regent het en als het onweert, dan onweert het. En als er bommen vallen of hagel, of sneeuw, dan doet het dat allemaal. Geen god, noch mens, kan het tegenhouden. Als iemand mij doodschiet, schiet hij mij dood. Maar ik ben niet dood. Ik ben mijn lichaam niet. Ik heb een levende, zeer levende gestalte die bezig is, scheppend, creatief, juichend, blij en vreugdevol, vorm te geven. Want bezig zijn is vorm geven, ook in stilte, in stille vormen, ook in licht, in lichte vormen, ook in kracht, in krachtige vormen.

Wat zoeken de mensen? Waarmee zijn ze bezig? Wat kiezen ze? Wat staat er voor vandaag op het menu? En voor morgen en over een half jaar, enz.? De mens kiest en is rusteloos bezig, totdat hij eindelijk zijn eigen innerlijke leven kiest. Dat wat hij gevoelen kan. Hoe gevoelt u zich? Wilt ge niet zijn, zelf-zijn? Daarvan zijn we zo vervreemd, dat als iemand vraagt: Wie bent u en wie bent u, we een of andere titel noemen en een naam die op de burgerlijke stand is ingeschreven.
Maar wat we zijn van ogenblik tot ogenblik, door het ogenblik heen, ondanks het ogenblik, vandaag of morgen... wie kan dat nu zeggen? Dan sta je zwijgend in het leven. Dan laat je de dingen aan je voorbijgaan. Ben ik in het luchtruim anders dan in mij zelf? In Rusland anders dan in mij zelf? In de gevangenis anders dan in mij zelf? Op het dak der wereld of in het Heilige Land anders dan in mij zelf? Nee toch.
Daarom: Kies u zelf. Ja, maar een mens heeft zulke veranderlijke inhouden, stemmingen, onderhevigheden, humeuren. Dat is toch niet wat hij is. Zoekt en ge zult vinden. Er is geen dreiging, geen angstaanjaging, geen wanklank, geen liefdeloosheid als u zich zelf zoekt. Want een mens is uit godsliefde geboren.

Kies waar geen dwang is, geen enkele. Kies uit eigen beweging.
Keer in tot het eigen koningschap en houd niet op, voordat ge het hebt gevonden. Hoe stiller en geduldiger, hoe beter en hoe eerder. Als ge wanhoop vindt of verlatenheid of woestijn, dan is het dat nog niet. Het is dóór de wanhoop en verlatenheid. Het is adeldom, het is een werkelijke levensbevoegdheid die niemand u ontzeggen kan. Ieder kan het beluisteren. Ieder kan het willen. Het is het geluksland van een ieder, die het uit eigen beweging kiest en het gaat herkennen. Het is niet zo moeilijk, maar gemakkelijk is het ook niet.
Het is precies, wat het moet zijn. Lessend en versterkend na dorstverkommering, verzadigd en bevredigend na honger tot de dood. Levend en onuitblusbaar, na sterven en uitgeblazen worden. Opstanding en wedergeboorte na begraven te zijn geweest en vernietigd, want onvernietigbaar is het leven en de kern van uw bewustzijn, de vonk van uw geest, die u in lichtende laaie kan zetten en overal is het licht. Niet meer te verduisteren, niet meer te verstoren, niet meer uit te roeien.


Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=CN7JTD6D

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN