3-3-42 universeel tijdloos

De ziel is toch vaderlandsloos of liever de ziel heeft een groot vaderland en daarin zijn geen grenzen. Er zijn de mogelijkheden van wederzijds begrijpen en toenadering en daaraan moet ik meewerken, omdat ik in mijn ziel en mijn begrijpen voel als iets van alle tijden en alle landen. Ja, dat wil ik.
En daarom mag je niet zo hysterisch zijn en je ongelukkig voelen als de stem van de man, die je strelend verwachtte, plotseling wat zakelijker klinkt. Je weet toch niet, hoe zijn dag was? Hij heeft zeker harder gewerkt dan jij vandaag en misschien was hij moe. Geen Anspruche aan de ander, niets verwachten, de ander en je zelf maak je dan onvrij en er ontstaat een onvriendelijk en ruw klimaat, waarin een menselijke verhouding niet tot z'n schoonste vormen kan uitbloeien. Je bent nog heel klein, of misschien heb ik alleen maar griep.
Geduld is alles. God geef me veel geduld, steeds meer geduld. En neem die prikkelbaarheid van me af.

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN