alles onder ogen zien

Het is soms nauwelijks te verwerken en te bevatten, God, wat jouw evenbeelden op deze aarde elkaar allemaal aandoen in deze losgebroken tijden. Maar daarvoor sluit ik me niet op in m'n kamer, God, ik blijf alles onder ogen zien en wil voor niets weglopen en van de ergste misdaden tracht ik iets te begrijpen en te doorgronden en ik tracht altijd weer de naakte, kleine mens op te sporen, die dikwijls niet terug te vinden is. Midden in de monstrueuze ruines van zijn zinloze daden.
Ik zit hier niet in een rustige kamer met bloemen te zwelgen in Dichters en Denkers God te prijzen, dat zou heus geen kunst zijn en ik geloof ook niet dat ik zo weltfremd ben als mijn goede vrienden vertederd zeggen. Ieder mens heeft nu eenmaal z'n eigen realiteit, ik weet het, maar ik ben geen verdroomde fantaste, God, een nog wat bakvisachtige 'schone Seele. Ik zit oog in oog met jouw wereld, God, en ontvlucht de realiteit niet in schone dromen - ik meen dat er plaats is voor schone dromen naast de wreedste realiteit - en ik blijf je schepping prijzen, God - ondanks alles!

Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN