voorzienigheid uit roman de Golem

Zij schudde het hoofd en zei bitter: "Innerlijke belevenissen zijn geen wonderen. Zelfs als iemand opstond die zieken door handoplegging gezond maakte zou ik het geen wonder kunnen noemen. Pas als de levenloze stof - de aarde - bezield wordt door de geest en wanneer de natuurwetten worden gebroken, dan is datgene geschied, waarnaar ik verlang zolang ik denken kan.
Mijn vader heeft me eens gezegd, dat er aan de Kabbala twee kanten zijn: een magische en een abstracte, die nooit samen kunnen vallen. Wel zou de magische de abstracte kant tot zich kunnen trekken, maar nooit of te nimmer omgekeerd. De magische is een geschenk, de andere kan door inspanning verkregen worden, zij het ook met de hulp van een leidsman. Het geschenk is, wat ik vurig begeer; wat ik door eigen inspanning kan verkrijgen is mij om 't even en waardeloos als stof.

Gustav Meyrink

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS