wat is vreugde uit roman Walpurgisnacht
Wie het lied van de nachtegaal niet hoort en zingt, die heeft geen 'Ik'; hij
is een dode spiegel geworden, waar vreemde demonen in komen en gaan, een
wandelend lijk, zoals de maan aan de hemel met zijn uitgedoofde vuur. Probeer
het eens en verheug je!
Velen die het proberen, vragen: waarover moet ik mij verheugen? De vreugde heeft geen oorzaak nodig, zij groeit uit zichzelf als God; vreugde, die een aanleiding nodig heeft, is geen vreugde maar genoegen. Velen willen vreugde ervaren en kunnen het niet. Dan geven zij de wereld en het lot de schuld. Men bedenkt niet: een zon, die het schijnen ongeveer vergeten is, hoe zou die met zijn eerste zwakke schemerlicht het leger spoken van een duizendjarige nacht kunnen verjagen? Wat iemand zijn hele leven tegen zichzelf misdaan heeft, laat zich niet in een enkel kort ogenblik goedmaken! Maar in wie eenmaal de oorzaakloze vreugde is binnengevaren, die heeft voortaan het eeuwige leven, want die is verenigd met het 'Ik' dat de dood niet kent. Die leeft altijd in vreugde, ook als hij blind en kreupel geboren was. Maar de vreugde wil geleerd worden, wil verlangd worden, maar wat de mensen verlangen, is niet de vreugde, maar de aanleiding voor vreugde. Dat begeren zij en niet de vreugde.
Gustav Meyrink
Velen die het proberen, vragen: waarover moet ik mij verheugen? De vreugde heeft geen oorzaak nodig, zij groeit uit zichzelf als God; vreugde, die een aanleiding nodig heeft, is geen vreugde maar genoegen. Velen willen vreugde ervaren en kunnen het niet. Dan geven zij de wereld en het lot de schuld. Men bedenkt niet: een zon, die het schijnen ongeveer vergeten is, hoe zou die met zijn eerste zwakke schemerlicht het leger spoken van een duizendjarige nacht kunnen verjagen? Wat iemand zijn hele leven tegen zichzelf misdaan heeft, laat zich niet in een enkel kort ogenblik goedmaken! Maar in wie eenmaal de oorzaakloze vreugde is binnengevaren, die heeft voortaan het eeuwige leven, want die is verenigd met het 'Ik' dat de dood niet kent. Die leeft altijd in vreugde, ook als hij blind en kreupel geboren was. Maar de vreugde wil geleerd worden, wil verlangd worden, maar wat de mensen verlangen, is niet de vreugde, maar de aanleiding voor vreugde. Dat begeren zij en niet de vreugde.
Gustav Meyrink
Reacties