verslavende liefde

In Liefde blijft het hart zacht en gevoelig. Maar als je met alle geweld dit of dat wilt krijgen, word je genadeloos, hard en ongevoelig.
Hoe kun je van mensen houden als je hen nodig hebt? Dan kun je hen alleen maar gebruiken. Als ik jou nodig heb om mij gelukkig te maken, moet ik je gebruiken, moet ik je manipuleren, moet ik een manier zien te vinden om je voor me te winnen. Ik kan je niet vrij laten zijn.
Ik kan mensen alleen maar liefhebben als ik mijn leven heb geledigd van mensen. Als ik sterf voor de behoefte aan mensen, bevind ik me midden in de woestijn.

In het begin voelt het afschuwelijk, voelt het eenzaam, maar als je dat een poosje aankunt, kom je er plotseling achter dat het helemaal niet eenzaam voelt. Het blijkt alleenheid te zijn, en de woestijn begint te bloeien. Dan zul je uiteindelijk Weten wat Liefde is, wat God is, wat Werkelijkheid is.
Maar het opgeven van de verslaving kan in het begin zwaar zijn, tenzij je over een scherp inzicht beschikt, of voldoende hebt geleden. Je kunt het lijden gebruiken om er een eind aan te maken.

Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS