beheerst worden

Wanneer je wordt genegeerd of afgekeurd, voel je een eenzaamheid zo ondraaglijk dat je naar de mensen terugkruipt en om de troostrijke drug smeekt die steun, aanmoediging en geruststelling heet. In een dergelijke staat met mensen te leven gaat gepaard met een niet-aflatende gespannenheid. Wanneer je in deze staat van afhankelijkheid verkeert, moet je je altijd goed gedragen; je kunt je nooit ontspannen; je moet aan de verwachting beantwoorden. Met mensen omgaan is in spanning leven. Ze niet te hebben brengt de smart van eenzaamheid, omdat je hen mist.

Je hebt het vermogen verloren om hen precies te zien zoals ze zijn en goed op hen te reageren, omdat je waarneming van hen verduisterd is door de behoefte drugs te krijgen. Je ziet hen alleen in zoverre ze behulpzaam zijn je drugs te krijgen of je drug dreigen af te pakken. Je kijkt altijd met deze ogen naar mensen, bewust of onbewust. Zal ik van hen krijgen wat ik wil, zal ik niet van hen krijgen wat ik wil? En als ze mij niet aan mijn drug kunnen helpen of hem af kunnen pakken, ben ik niet in hen geïnteresseerd. Het is verschrikkelijk om zoiets te zeggen, maar ik vraag me af of hier iemand is van wie dit niet gezegd kan worden.


Anthony de Mello

Reacties

Walter zei…
Het zou best eens zo kunnen zijn dat ook Anthony een ervaringsdeskundige is... ;-)
Kagib zei…
Hihihi ja, er is net nu uitwisseling over hem gaande op facebook, daar komt ie ook goed aan. :)))
Wat ik me nu afvraag of al tijdje, waar ie zo jong aan gestorven is, toch s even onderzoeken. Wel heel jammer, kostbaar mens. xxx

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS