moeiteloze verandering

Laten we nog wat praten over moeiteloze verandering. Ik bedacht daar een mooi beeld voor, een zeilboot. Als een zeilboot een sterke wind in het zeil heeft, glijdt ze moeiteloos verder, dat de zeiler niets anders hoeft te doen dan sturen. Hij spant zich niet in; hij duwt de boot niet. Dat is een beeld van wat er gebeurt wanneer er verandering tot stand komt door gewaarzijn, door begrijpen.
Ik las nog eens mijn aantekeningen door, en ik vond een paar citaten die goed passen bij wat ik heb gezegd. Bv dit citaat: 'Niets is zo wreed als de natuur. In het hele universum is er geen ontsnapping mogelijk, en toch is het niet de natuur die het onrecht pleegt, maar het eigen hart van de mens.'

Is dat begrijpelijk? Het is niet de natuur die het onrecht pleegt, maar het eigen hart van de mens.
Je hebt het verhaal van Paddy, die van het schavot viel en een flinke buil had. Ze vroegen hem: 'Heeft de val je pijn gedaan Paddy?' En hij zei: 'Nee, het einde deed pijn, de val niet'. Als je water klieft, heeft het water geen pijn; wanneer je iets massiefs doorhakt, breekt het. Je mentaliteit is hard; je hebt onwrikbare illusies in je; die botsen met de natuur, daarin word je geraakt, daar komt de pijn vandaan.

Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN