Vrij gemaakt

Hier is een mooie: hij is afkomstig van een oosterse wijze, al weet ik niet meer wie. Net als het geval is bij de bijbel doet de schrijver er niet toe. Wat er gezegd wordt wel. 'Als het oog vrij is, resulteert dat in zien; als het oor vrij is, resulteert dat in horen; als de neus vrij is, is het resultaat de reuk; als de mond vrij is, is het resultaat smaak; als de geest vrij is, is het resultaat wijsheid.'
Wijsheid komt wanneer je barrières laat vallen die je door je ideeën en conditionering hebt opgericht. Wijsheid is niet iets aangeleerd; wijsheid is niet ervaring; wijsheid is niet het toepassen van illusies van gisteren op de problemen van vandaag.

Zoals iemand tegen me zei toen ik jaren geleden voor mijn doctoraal psychologie studeerde: 'Vaak is in het leven van een priester een vijftig jaar lange ervaring de ervaring van één jaar, vijftig maal herhaald'. Je hebt dezelfde oplossingen waar je op terugvalt: zó moet je met een alcoholicus omgaan; zó moet je met priesters omgaan; zó moet je met nonnen omgaan; zó moet je met een gescheiden vrouw omgaan.'
Maar dat is geen wijsheid. Wijsheid is gevoelig zijn voor deze situatie, voor deze mens, niet beïnvloedt door enig residu uit het verleden, zonder doorwerking van de ervaring in het verleden. Dit is geheel tegengesteld aan wat de meeste mensen gewend zijn te denken.
Ik zou aan de zinnen die ik heb voorgelezen er nog een toe willen voegen: 'Als het hart vrij is, is het resultaat liefde.'

Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN