op knopjes drukken

Ik ga ooit een boek schrijven dat heet: 'Ik ben een eikel, jij bent een eikel.' Dat is het meest bevrijdende, het mooiste wat er is, als je openlijk bekent dat je een eikel bent. Heerlijk. Als mensen tegen me zeggen: 'Je hebt het mis', wat verwacht je anders van een eikel?'
Ontwapenen, iedereen moet ontwapend worden, door de ultieme bevrijding van : ik ben een eikel, jij bent een eikel.

Meestal gaat het zo: ik druk op een knop en je gaat omhoog, ik druk op een andere knop en je gaat omlaag. En dat vind je lekker. Hoeveel mensen ken je die zich niets gelegen laten liggen aan lof of blaam? Dat is niet menselijk zeggen we dan. Menselijk wil kennelijk zeggen dat je een aapje moet zijn, zodat men aan je staart kan trekken om je te laten doen wat je hóórt te doen. Maar is dat menselijk? als je mij charmant vindt, wil dat alleen zeggen dat jij nu in een goed humeur bent, anders niet.
Het betekent ook dat ik op je boodschappenlijstje pas. We hebben allemaal een boodschappenlijstje en het is net alsof er aan dat lijstje voldaan moet worden.

Dat zul je ontdekken als je jezelf observeert! Je zult van afgrijzen vervuld worden. Feit is dat je noch oké bent, noch niet oké. Misschien pas je in de huidige stemming of trend, of mode! Betekent dat, dat je oké bent geworden? hangt je okéheid daarvan af? Hangt die af van wat mensen van je vinden? Volgens die maatstaven moet Jezus behoorlijk niet-oké zijn geweest.
Je bent oké, noch niet oké. Jij bent gewoon jij.
Hou op met al dat oké-gedoe en niet oké-gedoe; zet een punt achter al dat oordelen en observeer gewoon maar, kijk. Je zult grote ontdekkingen doen. Die ontdekkingen zullen je veranderen.

Anthony de Mello

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN