vertrouwen

Hoe weet ik of mijn liefde tot God echt en volmaakt is?
Als zij gepaard gaat met een onbegrensd vertrouwen. Geen betere toets van de liefde dan het vertrouwen. Zo men zich werkelijk met hart en ziel aan iemand gegeven heeft, houdt dit vanzelf vertrouwen in. Het vertrouwen dat men God schenkt, vindt in Hem zijn grond als in geen ander. Zoals een mens God nooit genoeg kan beminnen, kan hij ook nooit teveel vertrouwen in Hem hebben.
Al wat men ook doen mag, is van minder nut dan zich absoluut op Hem te verlaten. Geen mens die op God bouwde, is ooit door Hem in de steek gelaten, integendeel: God heeft grote dingen aan hem gedaan. Hij wist wel dat dit vertrouwen voortkwam uit liefde.

Zou iemand naar zijn vaste overtuiging door een bijzondere openbaring van Godswege hebben vernomen het eeuwige leven deelachtig te worden, de waarlijk liefhebbende mens bezit daarvan een zekerder waarborg. Deze berust hierop, dat de mens krachtens zijn liefde en vertrouwvolle omgang met God daaraan niet twijfelen kan. Zou ook iedereen hem dit bestrijden, hem onder ede het tegendeel verklaren, ja God Zelf hem dit tegenspreken: zijn vertrouwen kan niet aan het wankelen worden gebracht. Want de liefde kent geen wantrouwen, omdat zij alleen maar goeds verwacht.


Meester Eckhart

Geweldig wat hier staat. Ook hier weer, dat vertrouwen is er natuurlijk niet zomaar. Het mag groeien van binnenuit getoetst door ervaring gelouterd door het leven, maar uiteindelijk is het onverwoestbaar.


lieve warme groet Kagib 6.gif

Reacties

Walter zei…
Oeps, ik ga eerst even de mond spoelen...daarna nadenken en nu eerst even impulsief reageren op..
'Liefde kent geen wantrouwen omdat zij alleen maar goeds verwacht.'
Ik houd het liever bij; Liefde kent geen wantrouwen.

Jou heb ik lief Kagib...kan je wel eens hebben hè? ;-)
Kagib zei…
Ben helemaal eens met je aanvulling lieve Walter. :)
Met dat alleen maar goeds verwachten daar kan de mind snel opduiken, wat is goed. Hij bedoeld natuurlijk ook dat iets wat schijnbaar goed is toch goed is maar t blijft iets van de mind.

Dus ben t helemaal eens Liefde kent geen wantrouwen. :)

Dat je me lief hebt, hihihi kan ik wel hebben hoor, heb jij ook lief en kan dit vanuit mijn hart intikken anders zou ik niet durven hihihi liefss Kagib :)

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS