het geheugen

Het gaat er niet om dat je je feitelijk geheugen laat vallen. Dat zou idioot zijn! Je feitelijk geheugen is een noodzaak. Je moet je naam weten, weten wie je vader, je moeder, wie je vrouw en wie je kind is, je adres. Het gaat niet om het feitelijke geheugen, het gaat om psychologische herinnering. Het feitelijk geheugen is geen probleem, dat is zuivere herinnering. Als je er psychologisch door wordt beïnvloedt ontstaat het probleem. Probeer het verschil te begrijpen.
Gisteren beledigde iemand je. Vandaag kom je hem weer tegen. Het feitelijk geheugen zegt: 'deze man beledigde mij gister.' Het psychologisch geheugen zorgt ervoor dat je bij het zien van deze man kwaad wordt; bij het zien van deze man begin je inwendig te koken. En de man komt misschien gewoon om jou zijn excuses aan te bieden; die man komt misschien om zich te verontschuldigen, vergeving te vragen. Wellicht ziet hij in dat hij fout zat; dat hij onbewust gedrag vertoonde. Hij wil het misschien weer goedmaken, maar jij ploft inwendig van woede. Je bent kwaad, je begint te schreeuwen. Je ziet niet hoe zijn gezicht er nu uitziet maar blijft geraakt door het gezicht dat je gisteren zag.

Maar gisteren is gisteren!
Hoeveel water is er inmiddels door de Rijn gestroomd? Deze man is niet dezelfde man. In 24 uur is er veel veranderd - en jij bent ook niet meer dezelfde.
Het feitelijk geheugen zegt: 'Die man beledigde mij gisteren', maar die 'mij' is veranderd. Die man is eveneens veranderd. Dus is het alsof dat incident zich afspeelde tussen twee personen met wie jij niets meer te maken hebt - dan ben je psychologisch vrij. Je zegt dan niet: 'Ik ben nog steeds kwaad'. Er is geen woede die voortduurt; de herinnering is er, maar er is geen psychologische beïnvloeding. Je ontmoet de man weer zoals hij nu is en je ontmoet hem zoals jij nu bent.


Osho


Een belangrijk aspect wat hij hier uitwerkt. Het Bewustzijn maakt ook gebruik van dat feitelijke geheugen, anders kan ik bv niet deze woordjes intikken, anders kan ik niet bevatten als ik naar iemand luister. Maar t gaat erom dat t geen emotionele aankleefsels heeft, dat er geen beelden tussen zitten. Ik zie echt wel van alles om me heen al denk ik niet, en als ik wil kan ik t woordjes geven al weet ik niet zoveel feitelijke woordjes soorten bomen of bloemen of wat dan ook. Dus dat blijft aanwezig hoe leeg je ook wordt.
Maar t gaat erom dat je meer en meer alles en iedereen echt in het nu kunt ont-moeten, dat er nog niets gebeurd is of dat als er iets gebeurd is dat je dan nog dat moment voelt toelaat, echt naar die persoon luistert in dit nu zodat misschien dat wat was een totaal andere beleving krijgt of je er inzicht in krijgt.

lieve warme groet Kagib

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN