uit de Zelfde 1

Salome zeide: Wie zijt gij, man, als wiens zoon? Gij naamt plaats op mijn bank en at van mijn tafel. Jezus zeide tot haar: Ik ben hij, die is uit de Zelfde, mij werd gegeven van de dingen mijns Vaders. Salome zeide: Ik ben uw discipel. Jezus zeide tot haar: Daarom zeg ik: wanneer hij de Zelfde is, zal hij gevuld worden met duisternis.

Wie deze Salome is, we weten het niet. Wel dat zij volgens dit Evangelie een vurig volgelinge werd van Jezus. Er spreekt verbazing uit haar woorden over zijn leer. Misschien had ze hem nog niet als zodanig ontmoet en was deze wijze van spreken geheel nieuw voor haar. Want wat zegt het eigenlijk dat hij plaats genomen heeft op haar bank en van haar tafel heeft gegeten? Dat doen andere gasten ook en misschien is zij verwonderd dat deze gast, juist deze, zich op een geheel nieuwe wijze kenbaar maakt. Kunnen wij werkelijk weten wie er in ons huis woont? Zijn wij niet altijd bevooroordeeld tov de mensen van wie wij alles menen te kennen, ook al behoren ze tot onze eigen familie of een vriendenkring waarmede we opgegroeid waren? Is er niet altijd enige ergernis wanneer iemand zich geheel anders ontpopt dan hij tot dan de indruk maakte te zijn en is men zelfs niet geneigd in zijn terughoudendheid iets heimelijks te zien?

Jezus antwoordde: 'Ik ben hij die is uit de Zelfde, mij werd gegeven van de dingen mijns Vaders.'

Welk een indrukwekkend antwoord: Ik ben uit de Zelfde. Wie, wat is de Zelfde? Want de Zelfde is de onveranderlijke, niet in de verstarring, maar in kwaliteit. De Zelfde, de eeuwig Levende en er zijn vele aanduidingen van de Zelfde. Aanduidingen waardoor wij Hem herkennen kunnen. Hij die vermoedt dat er een wakkere werkelijkheid is, onberoerd door dromen en wensen, die niet van node heeft door weten of geloven erkend te worden en dus voor zijn zelf-zijn dit voedsel niet behoeft.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=JKYK8XPC

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS