uit de Zelfde 4

De psychoanalyse veronderstelt complexen, dit zijn levende, bezielde eenheden van de onbewuste ziel. Zo is zij ook geneigd een zg complexnatuur van het Zelf of het eeuwig ik aan te nemen. Zij erkent wel dat het ik als bewustzijnscentrum een centraal complex van de psyche vormt. Dit is een erkenning waar de analyse eigenlijk ophoudt omdat hier niets verder te ontleden is. We zouden kunnen zeggen: hier vangt de psycho-synthese aan. Want synthese betekent het terug brengen van het complex-ik tot het oorspronkelijke, een-voudige IK. Dit is een niet te onderschatten en zeer moeilijke taak. Immers: het ware Ik is de oorsprong van het bewustzijn. Hoe is die oorsprong van het bewustzijn te ontleden als het analytisch vermogen juist oa aan deze oorsprong ontspringt.
De rivier kan haar eigen bron niet omvatten, noch het menselijk brein dat, waaraan het is ontsproten. Dat niettemin het Zelf of het ware IK door de psychologie een complex genoemd wordt is het gevolg van het gecompliceerd vooroordeel van de gecompliceerde vorser.

Jezus zegt: 'Mij werd gegeven van de dingen mijns Vaders'. Indien iemand ons deze woorden zegt, kan het niet de bedoeling zijn dat hij ons daarmede intimideert. Zoiets van: Ik zeg ze en dat moet u voldoende zijn. Ook al kent die mens zich zelve een goddelijke autoriteit toe. Maar deze autoriteit berust op de woorden: 'Ik ben hij, die is uit de Zelfde'. Daarmede heeft hij een uitdrukking gebruikt die voor iedereen geldt wanneer hij ontdekt dat ook hij is uit de Zelfde. Hier wordt de weg der bezinning aangegeven. Leer iets in u kennen dat altijd te vertrouwen is. Dat is uw eerlijke, open en waarachtige wil, de wil tot keuze, de oprechte wil tot de Zelfde in u zelf. Daarin ligt de enige mogelijkheid vervuld te worden met licht en de ervaring van zijn onverdeeldheid. In verdeelde toestand is de mens gevuld met duisternis.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=IC6YK868

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS