uit de Zelfde 2

Hij is en blijft dezelfde ook al gaan tijden over hem heen dat hij ontkend wordt of als een illusie wordt gedoodverfd. Hij is de ene heiland, de oer-vader aller heilanden, ongeboren in de oertijd die geen mens meer achterhalen kan. En altijd werd hij uit een maagd - de maagdelijke ziel-geboren. Alle fantastische voorstellingen die men door de eeuwen heen, in alle tijden in allerlei beelden vereerde, zijn slechts schaduwen van de Zelfde, alsof die voorstellingen uit verschillende belichtingen waren voortgekomen door de dromen der mensen.
De Zelfde zal nooit zijn zoals wij hem hebben willen en nooit zal zijn kracht zoetelijk en week of omkoopbaar zijn. De mensen noemden hem Brahma, Allah, Vader, Heer, Christus of Boeddha, maar deze gestalten zijn met Christus uit de Zelfde voortgekomen.

Indien de mens naar zijn allerinnerlijkste beleeft dat hij uit de Zelfde is, hoe machtig zal de Zelfde dan in hem blijken te zijn. Dan kan hij krachten gebieden die verreweg machtiger zijn dan hij. Welk een groot geheim. Een ieder mensenkind is geworteld in de Zelfde. Wil dus zien en onderscheiden. Wil gewekt en wakker worden. Ik ben hij, die is uit de Zelfde. Hierin ligt de bestemming van de mens. Uit de Zelfde zijn.
Er is in deze tijd wel veel aandacht voor het Zelf. Daaronder wordt een kwaliteit in de mens verstaan die zich onderscheidt van al het andere dat 'ik' in hem zegt. Het 'ik' dat we hebben leren zeggen is niet het waarachtig Ik. Het aangeleerde 'ik' identificeert zich steeds met allerlei affecten en bedoelingen, die op hun beurt weer even zovele hartstochten en passies verbergen. Al die ikken leiden tot begoocheling en verwarring. De psycho-analyse heeft wel aangetoond hoe illusoir het 'ik' van de mensen is door inzicht te verschaffen in de complexen die hem vervullen en beheersen, maar waardoor niet altijd de aandacht gevestigd is geworden op het IK 'an sich', het ware Zelf waarvan de kwaliteit de Zelfde is.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=JPLQXSZP

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS