uit de Zelfde 6

Het is niet mogelijk dit voor een ander te kiezen, zelfs niet hem of haar aan te raden dit te doen omdat het zo goed is of om een of andere reden. Het is eigenlijk heel eenvoudig en onweerlegbaar dat een mens wil beantwoorden aan wat hij zelf is ook al weet hij in de verste verte niet wat dit betekent. Ik bedoel daarmede hetzelfde als Paulus zegt dat een mens niet kan bevroeden wat God weggelegd heeft voor hen die Hem liefhebben.

Er zijn mensen die zeggen dat God hun het leven gegeven heeft. Dat Hij het weg kan nemen enz., al naar almachtige willekeur. Ik geloof het niet. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik altijd geleefd heb al valt het uiterst moeilijk dit nader te omschrijven. Want alle omschrijving komt voort uit mijn denken en al mijn denken is hier slechts 'stukwerk'.
De Zelfde kan een ieder kiezen als de hoogste waarde in zijn leven. De Zelfde boven al het andere. De Zelfde boven al het veranderlijke. De Zelfde die zich handhaaft door alle gebeurtenissen heen. Die niet gedacht, niet voorgesteld, niet gezegd kan worden, maar alleen ervaren. De mens zal de hoogste waarde in zijn leven zoeken en dit is niet iets van een toekomst noch van een verleden, maar het ogenblik waarin hij leeft, verbergt het. Het is de parel der parelen, de schat die in de akker is verborgen, het is dat wat hij zelf is, de weg, de waarheid en het leven. Immers hij zelf moet uitmaken wat het ware is, wat het leven, en welke de weg is. Dit kan nooit een ander voor hem doen.

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=L71EBDON

Reacties

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS