geen rustplaats afsluiting

Het is iedere dag waarneembaar dat in onze medemensen die verlossing en die mogelijkheid tot de grote verandering in werkelijkheid wordt afgewezen, ook al wordt deze afwijking gecamoufleerd in een z.g. religie die erop uit is het mensendier op zijn gemak te stellen en in zijn slaap te doen volharden. Er is geen gebied waarop het zelfbedrog zulke verfijnde vormen aanneemt om de menselijke geest te verblinden en te misleiden. Aan de behaaglijkheid van het animale leven wordt verre de voorkeur gegeven boven de kracht, de liefde, de zegen van het stralend kleinood dat toch in ieder mensenhart op geheel wonderbaarlijke wijze is ingebed.
Velen zijn er die het ontwaken vrezen, want zeggen zij: dan is het met de verwennende rust en de gezapige behaaglijkheid van de bevrediging van mijn zinnenleven gedaan. Waar moet ik dan in die tweestrijd nog mijn plaats vinden in de wereld. Geen steen om mijn hoofd op neer te leggen. Daarom kies ik niet de tragedie van mijn rusteloosheid. Ik verlang naar het warme bed en ik verlang ernaar te slapen in de onschuld van mijn verdere onwetendheid.

Ach lieve mens, weet u niet dat ge, als ge voor het ploeterende mensendier nu de slaap kiest, tot in een verre dood voort zult slapen? Houdt ge hier niet van het leven, dan houdt ge er daar ook niet van! Hier geen liefde en verlossing, daar ook niet. Een ieder kiest het zelf.
Vele mensen benijden het dier. Het kent de gespletenheid niet, het dilemma waarin men zich opgenomen gevoelt tussen de horens der beide sluitredenen. Wie heeft gelijk? Het verstand kan geen antwoord geven. Alleen de ziel beleeft het.
Dus: 'Roep mijn in de nacht en ik zal u de weg des Heren tonen.'Waarheen zullen we dan gaan om rust te schenken aan het moede hoofd?

Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=2NFFMUS5

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN