bruidegom en bruidsvertrek 4

De eerste trede van die weg is aangeduid met nigredo, de zwartmaking. Dit zwarte verzinnebeeldt de dood, die niets anders is dan een beginstadium van waaruit de opstanding kan geschieden. Deze trap wordt begeleid door een heimwee-achtige toestand. Zonder enige twijfel wordt de weg door de Bergrede aangegeven die ingeleid wordt met de zaligsprekingen waarvan er een luidt: Zalig zijn zij die treuren, want zij zullen vertroost worden.
In psychologische zin is dit de bewustwording van de schaduw. Analoog hieraan is de tocht naar de moeders in het tweede deel van Faust, de nederdaling in het inferno, en ook de zo prachtig beschreven reis van Dante, die met de hel begint. Ieder mens die de weg der verlichting zoekt, wordt met de tegenstellingen van geboorte en dood, van hemel en aarde geconfronteerd.

De weg leidt tenslotte tot de synthese, de verzoening der tegenstellingen door de werkzaamheid van een hogere eenheid. Deze belevenis kan niet onder woorden gebracht worden en op die wijze weergegeven. Een ieder mens moet voor zichzelf deze bevrijdende stemming beleven.
Er is onophoudelijk getracht de werkelijkheid ervan nader te komen in tal van gelijkenissen, waarvan die van het verkeer in het bruidsvertrek de meest welsprekende is en waarvan Jezus zich ook bedient. Eenmaal in het bruidsvertrek binnengegaan, haakt de ziel aan de godheid zelve aan en maakt, daar verblijvende, alle vasten en bidden overbodig, omdat de vervulling van het leven er is geschied. Hier is het moment der vereniging ontdaan van de overheersing der zinnelust en geheel ontbloot van lichamelijke sensatie.

De opperste tegenstellingen waarvoor de mens op zijn tocht wordt geplaatst, zijn de gestalten van het manlijke en het vrouwelijke. In de klassiek Chinese voorstelling vinden we figuren samengebracht in de cirkelomtrek als resp. Yang en Yin. Het is een der schoonste symbolen van de chemische bruiloft, het geheim aller geheimen. Als de mens, man of vrouw, op weg is naar de belevenis van dit mysterie, mag hij zich niet meer identificeren met een der gestalten, manlijk of vrouwelijk, die dit opus begeleiden.
Man en vrouw moeten op deze weg elkander in hun objectieve toestand laten en dit is alleen mogelijk, wanneer die vereniging in de geest geschiedt. Deze vereniging in de geest vertegenwoordigt een toestand van eenheidsbewustzijn, die als zodanig, ook in het lichaam, door en door wordt ervaren.


Barend van der Meer

De uitgesproken woorden

Reacties

Walter zei…
Erg boeiende serie weer!

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS