29-6-42 verantwoordelijkheid

God is ons geen verantwoording schuldig, maar wij hem.
Ik weet wat ons nog te wachten kan staan. Ik zit nu gescheiden van mijn ouders en kan ze niet bereiken, ook al zijn ze maar twee uur reizen van mij vandaan. Maar ik weet nog precies in wat voor huis ze wonen en dat ze geen honger lijden en dat er veel goedwillende mensen om hen heen zijn. En zij weten ook waar ik ben.
Maar ik weet dat er een tijd komen kan, dat ik niet weet waar ze zijn, dat ze gedeporteerd zijn en dat ze ergens ellendig omkomen. Ik weet dat, dat kan komen.
Het laatste bericht is dat alle joden uit Holland weggetransporteerd zullen worden, via Drenthe naar Polen. En de Engelse zender berichtte dat er sinds verleden jaar april 700.000 joden zijn omgekomen, in Duitsland en de bezette gebieden.

En áls wij blijven leven dan zijn dat even zovele wonden, die wij ons hele leven met ons zullen moeten dragen. En toch vind ik het leven niet zinloos, God, ik kan er niets aan doen.
En God is ons ook geen verantwoording schuldig voor de zinloosheden,die wijzelf aanrichten. Wij zijn verantwoording schuldig! Ik ben al in duizend concentratiekampen duizend doden gestorven. Ik weet het allemaal en ben ook niet meer verontrust over nieuwe berichten. Op de een of andere manier weet ik het alles al. En tóch vind ik dit leven schoon en zinrijk. Van minuut tot minuut.


Etty Hillesum

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN