weinig arbeiders 5

Dit kan niet betekenen dat we nu maar met dreigen in dwang erop uittrekken om onze buurman over te halen en te overtuigen van zijn eigen goed recht. Ik zou het, als buurman zijnde, gewoon vervelend vinden en een zich bemoeien met zaken die een ander helemaal niet aangaan. Als God de mens de vrijheid geeft Hem de rug toe te keren en Hem niet te kennen, ja zelfs Hem dood te verklaren, dan begrijp ik niet dat die mens het weer beter wil doen. Ik ken mensen genoeg die zo'n leverancier van goddelijke zaken niet kunnen uitstaan en helemaal niet wanneer hij eventueel zou gaan zedepreken.
Die tijden zijn voorbij en het zegt ons niets. Ook niet als in sommige contreien de schapen op wellustige wijze uitgescholden worden en voor minderwaardige excrementen worden gehouden voor het aangezicht des Heren. Dat is allemaal politiek en verkoopkunde. Sla uw medemensen wakker op de rug, matig u het gezag aan van een baarlijke duivel, ga tegen hen tekeer alsof het rottige prullen zijn en raas tegen hen over hel en verdoemenis, in ieder geval zorg dat je ze ongenadig op hun tabernakel komt en je kunt zeker zijn van groei en bloei der gemeente en een gevulde geldzak.

Wie is toch die Heer en wat moeten wij doen om meer arbeiders te krijgen? En is dit niet al een ellendige opvatting alsof we op meer personeel uit zijn in deze slechte tijden dat je niemand krijgen kunt? Zou het helpen als wij de Heer bidden om meer werkkrachten? waar is die Heer? Is hij een ander? Zijn er veel heren? Zegt de god in mijn binnenste nu niet: jonge, jonge, wat ga je weer te keer en wat ben je toch een dwaas!

Zegt hij niet: weet je zó weinig wie ik ben en waardoor de wereld en de mensen zijn gediend? Weet je niet, dat ze alleen met liefde gediend zijn en met de innige behoefte aan verlossing? Kun je mij niet bidden in je eigen naam, tot mij die in je is en waaruit en van wie je zelf een openbaring bent? Weet je dan zelf niet wat een mens is? Heb je dat al niet zo vaak gezegd, zonder hem daarom een intellectueel stempel te geven? Is ieder mens niet naar wezen en aanleg een manifestatie van Mij en is het niet zaak voor hem om zich daarop te bezinnen en te kunnen ervaren dat hij is wie hij is als lichtgestalte, als liefdedrager, als oorsprong in mij van eeuwigheid tot eeuwigheid?
Ben je in het vuur van je verontwaardiging en je geprikkeldheid helemaal vergeten dat ik altoos bij je ben en dat jouw licht uit het Mijne en in Mijn diepte is ontstaan? Weet je dan niet dat ik in jou de verlosser ben en jij je alleen maar verlost kunt weten door Mij en niemand en niets anders?

Werkers in de wijngaard zijn er niet zoveel, maar zij gaan stil voort en behoeven hun werk niet altijd van de daken te verkondigen.
Is het je niet duidelijk dat Ik door je heen moet breken, zoals het zonlicht door de gekleurde ruiten in je kamer, en is dan die kleur niet het gevolg van de ruiten? Zo ben ik zonlicht in een ieder mensenkind en een ieder heeft slechts zijn gemoed voor Mij te openen. En een ieder behoudt zijn kleur en zijn stijl en zijn eigen gestalte in Mij. Een ieder heeft een eigen 'ik' en dat 'ik' is een brandpunt voor Mij, opdat ik Mij aan hem bekend kan maken en hem kan doen gevoelen dat IK BEN waarin hij geworteld blijft als in een oer-grond, Licht uit oer-licht. Grond uit oer-grond.
Weet je niet wie de Heer is? En hoe je bidden moet? Wend je in je zelf tot Mij en beleef Mij en ondervind Mij. Weet dat je je eigen woord bent in je eigen lichtwoord uit Mijn woord. Licht uit Mijn licht. Stem uit Mijn stem.
Weet dat en wil dat en aanvaard dat en gevoel dat.


Barend van der Meer

De uitgesproken woorden:

http://www.megaupload.com/?d=IRND7XUM

Reacties

Populaire posts van deze blog

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS

BEET VAN BEWUSTZIJN