besneden worden afsluiting
Jezus wijst de bloedstortende besnijdenis af. Hij spreekt over de besnijdenis in de geest. Dit kan niet anders betekenen dan dat er zich in ons binnenste een gebeurtenis voltrekken kan waar de scheiding plaats heeft tussen het vergankelijke en het onvergankelijke leven, zoals in zekere zin de besnijdenis wordt verzinnebeeld.
Het is al een heel oude maatregel die reeds bij de oude Egyptenaren werd toegepast. Misschien uit een oogpunt van hygiëne, misschien om er de idee van het bloedoffer mee te verbinden, een magische idee.
De innerlijke besnijdenis zou dan een gebeurtenis aanduiden, die elders in de brieven Romeinen door Paulus de besnijdenis des harten wordt genoemd, naar de Geest en niet naar de letter. Want de besnijdenis bewerkt een afscheiding tussen het onreine en rein te houden deel, het vergankelijke leven als het onreine omdat er de dood in heerst en het onvergankelijke als het reine, het onaantastbare leven van de geest, waardoor de mens het rijk leert kennen dat Jezus noemt het koninkrijk dat binnen in u lieden is. Het komt mij voor dat dit het mysterie is dat de besnijdenis des harten omhult en waarvan de bloedige besnijdenis slechts een zeer verre aanduiding is.
De besnijdenis des harten zal de mens het harte-inzicht verschaffen, het innerlijke onderscheidingsvermogen van wat in hem het tijdelijke en wat het eeuwige leven zal zijn. Wil de mens komen tot zijn levende God dan moeten zijn ogen open gaan voor wat de levende God is. Hoe kan hij anders tot Hem komen? Hij moet dus de weg naar God plaveien met eeuwige waarheden, met woorden die niet voorbijgaan en deze ook werkelijk beleven, anders zal toch alles vergeefs blijken.
Naar het primitieve geloof werd in de besnijdenis een daad aangeduid waarvan de scheiding een onderscheiding teweeg brengt van wat Gode wel en wat hem niet welgevallig is. Dat men dus zich in de besnijdenis voor de wil Gods heeft uitgesproken om zich van zijn bijstand te verzekeren.
Barend van der Meer
De uitgesproken woorden:
http://www.megaupload.com/?d=YL15PVR9
Het is al een heel oude maatregel die reeds bij de oude Egyptenaren werd toegepast. Misschien uit een oogpunt van hygiëne, misschien om er de idee van het bloedoffer mee te verbinden, een magische idee.
De innerlijke besnijdenis zou dan een gebeurtenis aanduiden, die elders in de brieven Romeinen door Paulus de besnijdenis des harten wordt genoemd, naar de Geest en niet naar de letter. Want de besnijdenis bewerkt een afscheiding tussen het onreine en rein te houden deel, het vergankelijke leven als het onreine omdat er de dood in heerst en het onvergankelijke als het reine, het onaantastbare leven van de geest, waardoor de mens het rijk leert kennen dat Jezus noemt het koninkrijk dat binnen in u lieden is. Het komt mij voor dat dit het mysterie is dat de besnijdenis des harten omhult en waarvan de bloedige besnijdenis slechts een zeer verre aanduiding is.
De besnijdenis des harten zal de mens het harte-inzicht verschaffen, het innerlijke onderscheidingsvermogen van wat in hem het tijdelijke en wat het eeuwige leven zal zijn. Wil de mens komen tot zijn levende God dan moeten zijn ogen open gaan voor wat de levende God is. Hoe kan hij anders tot Hem komen? Hij moet dus de weg naar God plaveien met eeuwige waarheden, met woorden die niet voorbijgaan en deze ook werkelijk beleven, anders zal toch alles vergeefs blijken.
Naar het primitieve geloof werd in de besnijdenis een daad aangeduid waarvan de scheiding een onderscheiding teweeg brengt van wat Gode wel en wat hem niet welgevallig is. Dat men dus zich in de besnijdenis voor de wil Gods heeft uitgesproken om zich van zijn bijstand te verzekeren.
Barend van der Meer
De uitgesproken woorden:
http://www.megaupload.com/?d=YL15PVR9
Reacties