28-9-42 de Oerbron

Het heeft toen wel even indruk op me gemaakt, toen die flirtende internist met z'n melancholieke ogen tegen me zei: u leeft geestelijk te intensief, dat is slecht voor uw gezondheid, uw fysiek kan dat niet dragen. Toen ik het Jopie vertelde, zei deze nadenkend en met instemming: hij heeft waarschijnlijk gelijk. Ik heb er lang mee rond gelopen en weet het steeds zekerder: hij heeft niet gelijk. Het is waar, ik leef intensief, soms komt het me voor dat het een demonische en extatische intensiteit is, maar ik vernieuw me van dag tot dag aan de oerbron, het leven zelf, en ik rust uit van tijd tot tijd in een gebed. En dát weten degenen die zeggen: je leeft te intensief, niet, dat men met vernieuwde kracht en herwonnen rust verder gaat.
Wanneer men na een lang en moeizaam proces, dat dagelijks verder gaat, is doorgebroken tot die oerbronnen in zichzelf, die ik nu maar God wens te noemen, en wanneer men er nu maar voor zorgt dat die weg tot God vrij en ongebarricadeerd blijft - en dat geschiedt door 'werken aan zichzelf'- dan vernieuwt men zich steeds weer aan die bron en dan hoeft men ook niet angstig te zijn dat men teveel krachten geeft.

Etty Hillesum

Reacties

piet stuitje zei…
"maar ik vernieuw me van dag tot dag aan de oerbron, het leven zelf, en ik rust uit van tijd tot tijd in een gebed. En dát weten degenen die zeggen: je leeft te intensief, niet, dat men met vernieuwde kracht en herwonnen rust verder gaat."

Dat is 'ars vivendi' = levenskunst
Kagib zei…
Ja Piet dat leefde ze voor, t is een heel duidelijk helder Pad, in openheid voor die Bron de Oerbron de weg gaan met alles erop en eraan, wat maar is. :)))

lieve warme groet Kagib

Populaire posts van deze blog

de golf en de oceaan

NIETS ZIJN

KARMA NEMESIS